Створення опорних шкіл є дієвим кроком назустріч дітям

FacebookTwitterGoogleVkontaktePinterestOdnoklassniki


Наталія Клокар, д.пед.н., головний експерт проекту DOCCU

Опорні школи (hub schools) – одна з найбільш вдалих ініціатив Міністерства освіти і науки, що органічно вписується у процес децентралізації влади, зростаючого впливу громади на забезпечення якісних умов життя населення, в першу чергу – якості освіти дітей сільських територій. І не дивлячись на постійну критику та численних критиканів, ідея створення опорних шкіл «приживається» на місцях, хоч і з труднощами, але рухається вперед. Головне, що переваги сучасної опорної школи бачать і розуміють діти. А решту громадян (батьків, вчителів, просто жителів сіл) ми будемо переконувати і просити дослухатися до потреб дітей, а не думки дорослих.
Отож, не чекаючи вказівок, проявили ініціативу проведення курсів підвищення кваліфікації на базі ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» НАПН України для директорів опорних шкіл та начальників відділів/управлінь освіти РДА/міськвиконкомів з проблем функціонування та розвитку опорних шкіл. Вже з січня 2017 року розпочали навчання, оскільки отримали численні заявки від керівників галузі з усієї України. У полі зору – питання модернізації системи освіти держави в умовах суспільних трансформацій, участь у тематичній дискусії «Стан та перспективи розвитку освіти України в контексті суспільно-політичних трансформацій», круглому столі «Умови функціонування опорної школи як закладу освіти інноваційного типу», навчальному тренінзі «Основні умови розроблення та реалізації програми розвитку опорного закладу освіти», розгляд шляхів формування демократичної моделі управління опорною школою шляхом занурення у зміст спецкурсу «Розвиток громадянських компетентностей в Україні» (за програмою швейцарсько–українського проекту), обмін досвідом щодо перших результатів роботи опорних шкіл.15665804_368008250217034_6909945774759886197_n
Найбільш яскравими стали враження від відвідування Шкарівської ЗОШ І-ІІІ ст. – опорного закладу освіти Білоцерківського району Київської області. Якщо у кого й були сумніви щодо доцільності створення таких закладів – вони повністю зникли після вивчення досвіду роботи цієї школи! Гарно естетично оформлене приміщення, МТБ, навчальні кабінети, комп’ютеризовані робочі місця кожного вчителя, достатнє фінансування, сучасне навчально–методичне забезпечення, високопрофесійні педагоги – ось той далеко неповний перелік умов успішного функціонування опорної школи. Але найголовніший секрет успіху – це ефективна співпраця школи і Шкарівської сільської ради, громади села, що проявляється у всьому. Якщо ви хочете побачити справжніх патріотів України – не ходіть далеко! Завітайте у Шкарівку і познайомтеся з сільським головою Анатолієм Бондарем і директором опорної школи Олегом Крутаковим. Вони не чекають на когось і не шукають легких шляхів. Розуміючи переваги процесу децентралізації влади в Україні, вдало використовуючи всі можливості, що гарантує законодавство у частині місцевого самоврядування, ці керівники реально забезпечують якість життя населення на території своєї сільської ради, і у першу чергу – якість освіти. Такій школі може позаздрити будь–яка міська елітна школа. Тут є і зовнішні атрибути сучасного закладу, і повноцінний сучасний зміст. Чого лише вартує бібліотечно–інформаційний центр, який у минулому році став переможцем у всеукраїнському конкурсі шкільних бібліотек.
З 20 лютого В ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» розпочала навчання друга група директорів опорних шкіл. Цікаво і змістовно пройшла тематична дискусія «Опорна школа в умовах децентралізації: чи зможемо забезпечити рівні умови навчання та якість освіти?», учасниками якої були Сергій Дятленко, заступник директора департаменту загальної середньої та дошкільної освіти МОН України, Григорій Науменко, начальник відділу взаємодії з регіональними установами ППО та Лілія Гунько, завідувач сектору по роботі з ОТГ та опорними школами, які представляли Інститут модернізації змісту освіти МОН України. Директори шкіл досить активно спілкувалися з представниками МОН, оскільки Сергій Дятленко і Григорій Науменко змогли створити атмосферу довіри і рівноправного діалогу, ґрунтовно розкрити питання стратегії розвитку освіти України, ролі опорних шкіл у створенні умов для рівного доступу до якісної освіти. Особливий інтерес викликали у слухачів питання нових навчальних планів, нормативно-правового забезпечення взаємодії опорної школи і її філій. Приємно, що стиль спілкування чиновників МОН є досить демократичний і відкритий, що дало змогу присутнім почути і бути почутими.
Навчання триває. Розгортаємо дискусії навколо актуальних питань створення опорних закладів освіти, забезпечення умов їх функціонування та розвитку. А у процесі тренінгу слухачі самостійно доходять висновку (який підтверджується і досвідом опорної Шкарівської ЗОШ І–ІІІ ст.), що поряд з МТБ, достатнім фінансуванням, комп’ютеризацією закладу, навчально–методичним та кадровим забезпеченням, найбільш важливим є налагодження дієвої співпраці опорної школи з громадами різних рівнів. За таких умов опорна школа зможе стати центром демократичних перетворень у громаді, забезпечить якісні умови навчання дітей. Саме цим питанням присвячений спецкурс для керівників опорних шкіл «Розвиток громадянських компетентностей в Україні». Ділова гра, у якій слухачі виступали у ролі директора опорної школи та вчителів, батьків, учнів майбутньої школи-філії, депутатів сільської ради викликала особливе пожвавлення. У гарячій дискусії відстоювалися різні точки зору, пропонувалися шляхи вирішення проблеми входження філії до опорної школи, звучала конструктивна критика. А тон розмови задавав директор опорної школи (у цій ролі досить вдало виступив Василь Небрат,Чернігівська область), який зміг переконати присутніх задуматись над питанням якості освіти дітей маленької сільської школи, зрештою зробити перший крок – всім бажаючим відвідати опорну школу і побачити на власні очі, що такий заклад має всі шанси сподобатися дітям, їм тут буде комфортно.
Тож вчимося критично мислити, творчо вирішувати проблемні питання, шукаємо ефективні шляхи співпраці опорної школи з громадами різних рівнів. І розуміємо головне-курси ПК це лише поштовх до самоосвіти, постійного самовдосконалення, оскільки пожиттєве навчання-то доля кожного освітянина.
Мені, рядовому українському професору яка ініціювала проведення таких курсів, організовувала їх роботу і проводить практично всі заняття, надзвичайно приємно читати анкети слухачів, у яких вони засвідчили свою високу оцінку курсів ПК, відчувати їхню небайдужість і зацікавленість у подальшій співпраці. Один із найдосвідченіших керівників відділу освіти РДА (стаж роботи на посаді біля 30 років) написав: «Щиро вдячний за курси. З 1987 року вперше такі різноманітні та насичені!»
Слухачі курсів роз’їжджаються по домівках сповнені вражень, нових ідей і бажанням змін. Своє бачення шляхів розвитку опорних шкіл і цікаві напрацювання з власного досвіду вони презентують восени під час ІІІ етапу навчання. Впевнена, що творча лабораторія кожного управлінця стане надбанням усієї зацікавленої освітянської спільноти.
У Facebook ми створили свою професійну спільноту «Децентралізація управління освітою» і запрошуємо всіх небайдужих приєднуватись до обміну досвідом, генерування ідей, спільного пошуку розв’язання управлінських проблем опорних шкіл, відділів та управлінь освіти.

FacebookTwitterGoogleVkontaktePinterestOdnoklassniki


Напишіть відгук