20 шкіл громад-партнерів Проєкту DECIDE пройшли триденний тренінг з карʼєрного супроводу в межах напряму «DECIDE: ПРОФТЕХ»
Чого вдалося досягти в процесі пілотування матеріалів із карʼєрного супроводу для учнів 8 та 9 класів? Які відгуки дітей та підлітків? Що можна покращити, аби ширше впровадити систему профорієнтації?
Щоб знайти відповіді на ці запитання, Швейцарсько-український проєкт DECIDE зібрав вчителів, науково-педагогічних працівників закладів післядипломної педагогічної освіти регіонів-партнерів, а також представників громад-партнерів на триденний тренінг у Львові.
Тема тренінгу — «Пілотування та впровадження системи супроводу учнів у виборі професій».
У перший день тренінгу, учасники ділилися досвідом та очікуваннями від впровадження уроків із професійної орієнтації, працювали в групах, дискутували. Експертки DECIDE з напрямку профорієнтації запропонували вправи, щоб дізнатися враження від застосування JOBs-матеріалів у роботі зі школярами.
Що важливо, громади-партнери Проєкту отримали комплекти з JOBs-матеріалами для профорієнтації учнів базових класів, які були підготовлені українськими експертами у співпраці з фахівцями Цюрихського педагогічного університету (Швейцарія). Кожен комплект містив по 8 вправ та додаткові навчально-методичні матеріали. Саме ці матеріали учасники тренінгу мали можливість на практиці опрацювати із власним учнями.
Серед позитивних змін, які відмітили вчителі:
учні зацікавилися навчанням і помітно краще пізнали себе, свої сильні та слабкі сторони. Підлітки більше замислюються над тим, як можуть розвивати свої таланти в різних сферах життя, чим можуть бути корисними для громади, у якій живуть;
налагодження співпраці з профтехами. Екскурсії та майстер-класи допомагають учням не тільки познайомитись з професіями, але й дають розуміння, що саме потрібно для здобуття того чи іншого фаху;
залучення батьків. Деякі школи активно залучають батьків до процесу профорієнтації. Вчителі запрошують батьків на відкриті уроки, де ті розповідають про свою професійну діяльність. Учні мають можливість ставити запитання та дізнаватися про реальні професії від тих, хто працює в різних сферах.
Але є й можливості для потенційного удосконалення матеріалів. Серед викликів, з якими зіткнулись вчителі:
тривалі повітряні тривоги та онлайн-формат навчання створюють труднощі, особливо коли мова йде про групові вправи, які важко виконувати дистанційно;
є потреба в підтримці від органів місцевого самоврядування. Для сталого розвитку кар'єрного супроводу учнів дуже важлива системна підтримка з боку громади;
підготовка до профорієнтаційного уроку — додаткове навантаження на вчителів, втім не завжди це несе фінансову винагороду. Для проведення занять іноді доводилося «віддавати» свої уроки, передбачені навчальним планом, або виділяти окремі позакласні години, що ускладнювало залучення учнів.
Озвучені учасниками коментарі ляжуть в основу пропозицій щодо створення у громадах системи кар'єрного супроводу дітей та підлітків.
Під час другого дня тренінгу учасники спробували попрацювати із новими JOBs-матеріалами. Наприклад, однією з таких вправ було створення слогана. Учасники згадували відомі бренди та їхні слогани, а потім визначили риси, які об'єднують ці слогани: лаконічність, простота, влучність тощо. Далі, керуючись цими принципами, вони мали вигадати слоган для популяризації професійної освіти. У роботі з учнями та ученицями, вчителі можуть пропонувати створення слогана за іншою темою: про улюблену професію чи сферу діяльності, яка цікавить. Цей підхід дозволить учням глибше замислитися про вибір професії та те, яка діяльність їм насправді подобається. А ще учасники міркували над важливістю наскрізного впровадження профорієнтаційних елементів в інші предмети та роботу з учнями різного віку.
Третій день тренінгу присвятили обговоренню того, як можна створити систему профорієнтації на різних рівнях: від рівня закладу освіти до національного. У форматі «світового кафе» учасники дискутували щодо важливих кроків та ініціатив, які допоможуть створити ефективну систему кар'єрного супроводу, які ризики можуть виникати у цьому процесі тощо.
Для того, щоб пілотування моделей співробітництва влади, освіти та бізнесу у створенні системи карʼєрного супроводу учнів мало довгостроковий ефект, DECIDE надасть громадам-партнерам експертну підтримку у підготовці 50 кар’єрних радників. Вже зараз розпочато підготовку таких фахівців
На завершення усі учасники тренінгу «Пілотування та впровадження системи супроводу учнів у виборі професій» отримали сертифікати про підвищення кваліфікації.