Реформу профільної середньої освіти обговорили громади Миколаївщини
У Миколаївській області відбулося громадське обговорення цілей реформи профільної середньої освіти.
З початку повномасштабного вторгнення в регіоні було пошкоджено 121 школу та зруйновано 19 шкіл. Водночас 35 закладів освіти вже відновлено.
Повернення доступу до якісної освіти є надзвичайно актуальним для Миколаївщини. Цього навчального року більшість шкіл навчали дистанційно, тому у регіоні активно будуються й ремонтуються шкільні укриття та закуповуються автобуси.
Окрім відновлення та забезпечення освітнього процесу в таких складних умовах, Миколаївська область, зокрема, активно готується до впровадження профільної середньої освіти.
Понад 80 учасників долучилися до громадських обговорень реформи: представники міністерства освіти і науки, обласної військової адміністрації, обласної ради, голови громад та керівники відділів освіти. Захід організували міністерство освіти і науки України спільно зі Швейцарсько-українським проєктом DECIDE та за підтримки Миколаївської обласної державної адміністрації.
З 2027 року в Миколаївській області буде запроваджено трирічну профільну середню освіту для учнів 10-12 класів. Вони зможуть обирати академічне спрямування з поглибленим вивченням предметів і підготовкою до вищої освіти або професійне спрямування зі здобуттям професії та виходом на ринок праці.
Для створення мережі ліцеїв важливо враховувати демографічний прогноз. В Україні й Миколаївській області зокрема поглиблюється тенденція до зменшення кількості учнів старших класів з найнижчим прогнозом на 2030 рік. Крім цього, через війну ситуація загостриться ще більше, тож планування реформи та створення мережі закладів освіти має враховувати ці кризи.
Під час заходу експерти DECIDE проводили коротке опитування серед гостей щодо розуміння суті реформи. Нижче ділимося цікавими даними, що отримали з опитування.
1. На початку громадських обговорень 29% учасників зазначили, що «правила» впровадження профільної середньої освіти є цілком зрозумілими. За результатами обговорення цей показник зріс до 47%.
2. 77% учасників зазначили, що завдяки обговоренню суть реформи профільної середньої освіти стала більш зрозумілою.
3. Представники територіальних громад переглянули свою спроможність мати академічні ліцеї: частка учасників, яка планує мати академічний ліцей, зменшилась на 5%.
4. Частка учасників, що не планує утворювати академічний ліцей в територіальній громаді, у підсумку збільшилась на 11%.
5. Більшість представників територіальних громад зазначили про готовність до співробітництва, незалежно від того, чи матиме громада академічний ліцей (цілком та скоріше готові 84%), чи не матиме (цілком та скоріше готові 71%).
Дмитро Завгородній, заступник міністра освіти і науки України, розповів, що МОН спільно з ОВА і представниками громад працює над створенням мережі закладів, які надаватимуть профільну середню освіту.
«Ми наносимо на мапу України всі заклади освіти, вивчаємо умови в кожній окремій громаді й формуємо пропозиції змін мережі. Така робота дає нам змогу, з одного боку, побачити ідеальний варіант мережі, а з іншого, – врахувати виклики, з якими стикаються громади. За результатами громадських обговорень і моделювання мережі будемо вносити зміни в законодавство щодо профільної середньої освіти. Тобто відштовхуємося від реальних умов, а не пропонуємо вже змінені документи, під які громадам потрібно підлаштувати реальність», – пояснив Дмитро Завгородній.
Олександр Трайтлі, заступник начальника обласної військової адміністрації Миколаївської області, зазначив: «Є заклади, які немає сенсу відновлювати, їх потрібно згорнути й побудувати нові. Також Миколаївщина є аграрним регіоном з великими територіальними розривами між населеними пунктами й малою кількістю населення. У місцях, де немає закладів або вони зруйновані, потрібно запланувати будівництво нових. Там, де кількість учнів не дає змоги сформувати ліцеї, будемо будувати дороги й налагоджувати співробітництво між громадами».
У Миколаївській області налічується 52 громади. Кількість учнів, які потенційно навчатимуться в ліцеях і професійних коледжах у 2030 році, становить майже 35 тисяч. З огляду на це, нині заплановано, що в області функціонуватимуть 90 закладів профільної середньої освіти, решта надаватимуть початкову й базову середню освіту.
Збереження і розвиток людського капіталу є надзвичайно актуальними для України. І ключова роль у цьому – освіта. Саме вона може стати чинником для того, щоб люди залишалися і розвивали громади.
Валентина Полторак, менеджерка Проєкту DECIDE, зауважила: «Зараз ми перебуваємо на етапі планування реформи профільної середньої освіти. Разом з експертами та управлінцями з місць розробляємо стратегію та дорожню карту реформи, а також напрацьовуємо критерії моделювання мережі закладів профільної середньої освіти. Сьогодні обговорюємо план втілення реформи, яка є масштабною і складною, потребує особливої уваги у прифронтових регіонах. Від нас залежить те, якою буде освіта через 5-10 років. Тому попри обставини, наше завдання – забезпечити доступ до якісної освіти, а отже, і ліпшого майбутнього для всіх дітей, незалежно від місця їхнього проживання».
Алла Веліховська, директорка департаменту освіти і науки Миколаївської ОВА, підкреслила: «Пріоритетними завданнями для нас зараз є формування мережі опорних закладів та вихід дітей на очне навчання. Нині 82% профільного навчання в області – це гуманітарні профілі, натомість ми потребуємо фахівців професійного спрямування, особливо медичних спеціалістів та кадрів для відбудови. Сьогодні активно комунікуємо з батьками, щоб зрозуміти їхні плани щодо навчання дітей, спланувати навантаження на заклади та логістику».
Успішний запуск реформи залежить від налагодженого діалогу з громадами та пошуку оптимальних рішень для забезпечення учням якісної профільної освіти. Наступне таке обговорення заплановано на 5 липня в Рівному.