Розпочато громадські обговорення Стратегії реформи профільної середньої освіти
Зі Львівської області розпочато серію громадських обговорень Стратегії реформи профільної середньої освіти. У заході взяли участь більшість громад області.
Понад 150 учасників, серед яких голови громад, керівники органів управління освітою, керівники закладів мали можливість обговорити основні питання запровадження освітньої реформи.
Захід організовано Міністерством освіти і науки України, Львівською обласною державною адміністрацією, Львівською обласною радою у партнерстві з Швейцарсько-українським проєктом DECIDE.
Серед питань, які порушували громади під час обговорень:
бачення та передумови впровадження реформи;
критерії моделювання мережі академічних ліцеїв. Скільки дітей має вчитися в ліцеї? Яка має бути територіальна доступність, зокрема і для гірських територій?
моделі фінансування та законодавчі передумови створення академічних ліцеїв, зокрема в межах договорів співробітництва (ММС);
кадрове забезпечення.
«Впровадження профільної середньої освіти – один із найскладніших етапів реформи “Нова українська школа”. Адже йдеться не тільки про зміни в стандарті освіти, освітніх програмах і підходах, а й про зміну мережі закладів освіти. Зокрема, для надання учнівству вибору профілів, предметів і курсів, у ліцею має бути достатня наповнюваність: що більше учнів, то більше груп для вивчення різних дисциплін можна зробити. Ми передбачаємо, що переважно академічні ліцеї працюватимуть окремо від початкових шкіл і гімназій, оскільки профільне навчання потребуватиме іншої організації освітнього процесу», – сказав Андрій Сташків, заступник міністра освіти і науки України.
Менеджерка Проєкту DECIDE Валентина Полторак додала, що планування реформи та її наступних кроків, моделювання мережі академічних ліцеїв та розробка моделей її фінансування – ключовий етап, що потребує розуміння необхідності змін, обговорень з органами місцевого самоврядування та узгодження з громадами.
«Для втілення в життя реформи профільної середньої освіти важливо, щоб голос громад був почутий і врахований при плануванні реформи. Ми бачимо запит у громадах на відвертий діалог і розуміємо, що не можна планувати реформу лише в кабінетах органів влади, тому на запит уряду і парламенту, підтримуємо проведення різних форматів діалогу. Важливо провести громадські обговорення реформи, щоб очікування від реформи на всіх рівнях органів влади, в освітній спільноті та в суспільстві були однакові. Це дозволить уряду і Верховній Раді приймати узгоджені з громадськістю рішення, які мають лягти в основу змін до законодавства».
Депутатка Наталія Піпа акцентувала на необхідності індивідуалізувати навчання, дати можливість учням впливати на те, що вивчати, – адже це і є основна мета реформи.
«Зараз майже 70% дітей навчаються за гуманітарними профілями. А на ринку праці є потреба у технічних, природничих спеціальностях. Потрібно переорієнтувати освіту, відповідно до потреб економіки держави. Учні старших класів профільної школи вивчатимуть меншу кількість загальних предметів. І навпаки, ретельніше займатимуться дисциплінами, які їх цікавлять та потрібні для обраної професії».
Директор департаменту освіти і науки Львівської ОВА Олег Паска зазначив, що реформа профільної середньої освіти – один із пріоритетів, над яким працюють освітяни Львівщини. З 2027 року передбачено початок навчання за новими підходами, і для якісного впровадження реформи важлива завчасна підготовка.
«З нашого досвіду реформи, хотів би наголосити, що вона далеко не зводиться лише до формування мережі. Під час цієї реформи має бути боротьба за доброго вчителя. І ще один надзвичайно важливий аспект. Нині в області триває процес вибору і визначення профілів. Це дуже відповідальний етап реформи, бо стратегічно важливо зберегти баланс між природничо-математичним і суспільно-гуманітарним напрямами. До слова, за попередніми даними, на Львівщині природничо-математичний профіль обрали 37% ліцеїв».
На важливості забезпечення якісною освітою дітей із сіл і маленьких міст наголосила Парасковія Дворянин, голова комісії з питань освіти, науки та інновацій Львівської обласної ради.
«Коли недавно я модерувала зустріч з директорами департаментів освіти з усієї України, то остаточно переконалась, як багато зробила Львівщина у справі реформи профільної середньої школи. Стрий, Дрогобич, Червоноград тощо. Директори департаментів запитували в директорів ліцеїв про їхній досвід впровадження реформи та виклики. І це насправді вражає. Переконана, що Львівська область сьогодні точно може бути промоутером цієї реформи».
Перші 9 областей України разом з МОН, ОВА та територіальними громадами вже завершують перспективне планування мережі на GIS мапі. Попереду громадські обговорення в усіх областях України, адже до 1 вересня план мережі профільної середньої освіти має бути затверджено. Наступна дискусія відбудеться у Полтаві 23 травня.