У Львові пройшов форум щодо впровадження реформ професійної та профільної середньої освіти в Україні
13 серпня 2024 року у Львові пройшов масштабний форум «Партнерство освіти, бізнесу та влади заради відновлення та розвитку України: місія (не)здійсненна?».
До заходу долучилися понад 300 учасників, серед яких представники Уряду України, Посольства Швейцарії в Україні, народні депутати України, заступники голів обласних державних адміністрацій (ОВА), представники громад, а також закладів професійної та загальної середньої освіти. Крім цього, у дискусіях форуму взяли участь представники великого українського бізнесу, а також менеджери міжнародних організацій, долучених до підтримки реформи професійної освіти.
Форум організовано Швейцарсько-українським проєктом DECIDE за підтримки та у партнерстві з Міністерством освіти і науки України.
Ключове питання форуму — як реформа старшої профільної школи пов'язана зі змінами, які наразі відбуваються в системі професійної освіти. Передбачається, що з 2027-го в Україні запрацює трирічна профільна середня освіта (10-12 класи) за академічним або професійним спрямуванням. Для того, аби підлітки обирали напрям подальшого навчання, спираючись на власні інтереси, професійні уподобання та кар'єрні перспективи, в системі освіти має якісно працювати профорієнтація.
На форумі було презентовано новий напрям «DECIDE: ПРОФТЕХ», у межах якого Проєкт DECIDE надасть експертну і технічну підтримку у пілотуванні моделей співробітництва ОВА, територіальних громад, шкіл, профтехів та бізнесу задля створення системи карʼєрного супроводу учнів у виборі майбутньої професії з фокусом на професійне спрямування. Водночас, в межах напряму заплановано низку інших завдань, які сприятимуть модернізації системи професійної освіти.
Дмитро Завгородній, заступник міністра освіти і науки України, наголосив:
«Для того, щоб молодь зацікавилася професійною освітою, заклади мають не лише постійно оновлювати зміст, а й бути зовні привабливими. Уряд України консолідує ресурси міжнародних партнерів, а також інвестує державні гроші у розбудову інфрастраструктури. Цьогоріч з державного бюджету виділили 549 млн грн на створення навчально-практичних центрів. Проєкт DECIDE — один із партнерів реформи профтеху — працюватиме над створенням 10 профорієнтаційних хабів на базі обраних профтехів за визначеними професійними спрямуваннями. При цьому, ми не обмежуємо заклади у залученні ресурсів бізнесу. Навпаки постійно наголошуємо, що партнерство бізнесу та закладів може і має мати переваги для усіх сторін».
Наталія Піпа, народна депутатка України:
«Будь-які, навіть найкращі новації, залишаться на стадії ідеї, якщо не будуть опрацьовані зі стейкхолдерами і зафіксовані у законодавстві. З огляду на те, що реформа “Нова українська школа” наближається до третього, завершального етапу, для нас дуже важливо зосередитися на профорієнтації. Вона стане допоміжною у момент, коли учні обиратимуть між освітою академічного або професійного спрямування».
Сімон Троллер, заступниця керівника Програми співробітництва Посольства Швейцарії в Україні, зазначила:
«З 2019 року Україна стала на шлях модернізації системи професійної освіти. Одна з передумов такого рішення — брак кваліфікованих робітників на ринку праці. В Україні лише 20% випускників шкіл вступають до закладів професійної освіти, тоді як в Швейцарії цей показник складає 65%. Змінити ситуацію можна через налагодження системи карʼєрного супроводу учнів, і зокрема профорієнтації. Швейцарія підтримує Уряд України у реформуванні професійної освіти та розвитку сучасної, інклюзивної системи карʼєрного супроводу учнів. Ми віримо в успіх цих починань та підтримуємо Україну на шляху змін».
Валентина Полторак, менеджерка Проєкту DECIDE, презентувала напрям «DECIDE: ПРОФТЕХ» та зазначила:
«Ідея нашого нового напряму “DECIDE: ПРОФТЕХ” полягає в тому, щоб налагодити партнерства між органами влади, освітою та бізнесом заради створення в Україні системи кар’єрного супроводу підлітків у виборі ними майбутньої професії. Ми вже працюємо над пілотування такої моделі співробітництва у шести областях України: Одеській, Івано-Франківській, Полтавській, Чернігівській, Львівській та Київській областях. Саме в цих регіонах разом з обласними військовими адміністраціями ми відібрали 9 територіальних громад, де територіально знаходяться 10 профтехів, в яких будуть створені профорієнтаційні хаби. На кожен хаб ми виділяємо 3,6 млн гривень грантових коштів.
Понад 20 пілотних шкіл з партнерських громад впровадять курси з профорієнтації, розроблені Цюрихським педагогічним університетом. Для партнерських областей ми також підготуємо кар’єрних радників та координаторів з профорієнтації. Планується, що громади організують цілу низку заходів, таких як екскурсії на підприємства, майстер-класи, ярмарки професій, а області допоможуть їм у налагодженні співробітництва з бізнесом та профтехами. Загалом всі разом ми відпілотуємо комплексний підхід до організації кар’єрного супроводу учнів у виборі майбутньої професії з фокусом на професійне спрямування».
Заступник голови Львівської ОВА Олександр Кулебін зазначив:
«Освіті потрібен бізнес, бо він не дозволить готувати фахівця неякісно. Він зацікавлений у тому, щоб надати для навчання сучасне обладнання. Тому, створюючи навчально-практичні центри в області, ми консультуємося і залучаємо бізнес до їхнього оснащення. Інколи такі консультації дозволяють і самому бізнесу зрозуміти, чим співпраця з профтехами корисна для нього, які можливості відкриває – що можна не вкладатися в окремий центр для навчання фахівців, а співпрацювати з закладом профтехосвіти. І тут дуже важливе лідерство керівника закладу освіти, який має створити умови для співпраці з бізнесом».
Андрій Москаленко, заступник міського голови з питань економічного розвитку Львівської міської ради:
«Місто Львів вже давно визначило для себе пріоритетом розвиток професійної освіти. Робота із закладами професійної освіти відбувається за різними напрямами: окрім оновлення матеріально-технічної бази, підтримуємо участь профтехів у міжнародних проєктах, працюємо над їхнім іміджем у громаді, інвестуємо у їхню самопрезентацію серед молоді — через оновлення сайтів та візуальної айдентики закладів. Крім того, з початком повномасштабного вторгнення Львів став прихистком для сотень наших співвітчизників. У цей критичний для країни момент заклади професійної освіти стали місцем, де внутрішньо переміщені особи, які втратили заробіток і вирішили змінити фах, змогли пройти короткострокове навчання і змогли працевлаштуватися за здобутою робітничою професією».
Окрема панель форуму була присвячена успішним кейсам співпраці профтехів та бізнесу, зокрема щодо залучення молоді до стажувань на підприємствах.
Щоб зрозуміти бачення співпраці освіти, бізнесу та влади, що перешкоджає ефективності цього партнерства, учасникам також запропонували пройти опитування в ментіметрі на початку, під час та на завершення форуму.