top of page

У Києві за підтримки проєкту DECIDE пройшло обговорення реформи профільної середньої освіти

Які законодавчі зміни потрібні для профільної середньої освіти? До обговорення цього питання 24 травня 2024 року долучилися урядовці, народні депутати, керівники обласних адміністрацій та обласних рад. Захід відбувся на комунікаційному майданчику Офісу Конгресу місцевих та регіональних влад при Президентові України у співпраці з Міністерством освіти і науки України за сприяння та підтримки Швейцарсько-українського проєкту DECIDE.


Про найголовніші для впровадження реформи зміни законодавства, які пропонує МОН, розповів заступник міністра освіти і науки України Андрій Сташків.


Нагадаємо, що підготовчий етап реформи профільної середньої освіти триває з 2023 року. За цей час на запит МОН за підтримки DECIDE вже було проведено базове дослідження, відбулася низка експертних обговорень, розпочалися консультації в регіонах, триває моделювання мережі закладів освіти. З 2025 року передбачається етап пілотування, а з 2027 року — запровадження трирічної профільної середньої освіти (10–12 класи).


Щоб мережа академічних і професійних ліцеїв запрацювала, як заплановано з вересня 2027 року, і була дійсно ефективною, — законодавство потребує змін.

За його словами, за чинним законодавством функціонування профільного ліцею можливе, якщо в старшій школі є не менше двох класів і трьох профілів. Адже інакше не можливо забезпечити вибір дитини серед декількох профілів.


«Якщо є два старші класи мінімум по п’ять учнів у кожному, то така школа, згідно з чинним законодавством, уже може бути ліцеєм. Але якщо розділити цих учнів на три профілі, то навіть з педагогічного погляду неможливо в таких класах організувати освітній процес. Тому наразі ведеться дискусія про зміну такої мінімальної вимоги. Один із запропонованих варіантів передбачає, що профільних ліцеїв на одній паралелі буде чотири класи мінімум по 25, максимум по 30 учнів. Як виняток — два класи по 25-30 учнів. Так можна буде забезпечити вільний вибір освітньої траєкторії учнями».


Ще одна запропонована зміна — унормування міжбюджетних трансфертів для співфінансування закладу освіти кількома громадами. Моделювання мережі профільної середньої освіти показало, що не всі громади матимуть достатньо учнів, щоб створити ліцей, тому для цього вони мають домовлятися та співпрацювати з сусідніми громадами.


Дмитро Завгородній, заступник міністра освіти і науки України, наголосив на тому, що під час моделювання мережі кожен регіон України, кожну громаду розглядають окремо, оскільки мають свої особливості, які необхідно врахувати для того, щоб забезпечити доступ до якісної освіти для всіх дітей в Україні.


«Моделювання перспективної мережі майбутніх академічних ліцеїв і професійних коледжів, яке ініціювало міністерство, відбувається за участі областей та територіальних громад. Адже в цій реформі дуже важливо не спускати готове рішення зверху, а забезпечити широке обговорення реформи та врахувати думку громад і громадян саме на етапі розроблення змін до законодавства. Кожна область України й кожна громада мають свої особливості, які необхідно врахувати для того, щоб забезпечити доступ до якісної освіти всіх дітей в Україні».


Крім того, запропоновані зміни передбачають, що МОН за поданням обласних адміністрацій з урахуванням пропозицій сільських, селищних, міських та обласних рад розробляє план формування мережі закладів профільної середньої освіти, до 1 вересня 2025 року подає проєкт на затвердження Кабінету Міністрів України. Кабмін затверджує цю мережу до 1 січня 2026 року.


Андреас Хубер, директор Програми співробітництва Посольства Швейцарії в Україні, запевнив, що Швейцарія розуміє важливість для України реформи освіти навіть в умовах війни, адже ця реформа — про майбутнє.


«Реформа профільної середньої освіти сприятиме підвищенню якості освіти для дітей і з великих міст, і з найменших громад. Реформування і модернізація освіти, тісніший звʼязок із реальним сектором економіки — важливі передумови, що мотивуватимуть молодь жити й вчитися в Україні».


Менеджерка Проєкту DECIDE Валентина Полторак звернула увагу на важливість комунікації реформи з усіма її учасниками, а особливо з самими учнями та їхніми батьками.


«Експертна група, що супроводжує розробку Стратегії і “дорожньої карти” реформи, з вересня минулого року долучила до обговорення стратегії реформи понад 400 експертів, керівників органів влади всіх рівнів, щоб розробити дієвий план її впровадження, проведене масштабне базове дослідження та розроблений демографічний прогноз. Зараз разом з КМІС ми проводимо велике дослідження громадської думки. Адже важливо тримати зв'язок з суспільством, щоб упевнитися, що реформа дійсно на часі і ми рухаємося правильно. Маємо вже перші результати опитування учнів, понад 70% з яких зазначили, що готові їздити до профільної школи, щоб здобувати якіснішу освіту, спілкуватися з однолітками та мати можливість обирати предмети для вивчення».


Вячеслав Негода, керівник Офісу Конгресу місцевих та регіональних влад при Президентові України, коментуючи пропозиції змін до законодавства, висловив думку, що у випадку з реформою профільної середньої освіти варто спільно шукати оптимальні рішення, які підійдуть громадам і будуть виконувати основне завдання — працювати на поліпшення якості освіти.


«Необхідно на законодавчому рівні чітко виписати вимоги до параметрів освітньої мережі, порядок її формування та затвердження. На основі цього регіональні органи влади за результатами консультацій з громадами мають змоделювати мережу та подати відповідні пропозиції МОН для внесення ним на затвердження Кабінетом Міністрів України. Крім організаційно-методичної регламентації, необхідно опрацювати механізми багаторівневого фінансування освітніх закладів, а також передбачити спеціальну інфраструктурну субвенцію для реконструкції та будівництва відповідних об’єктів мережі. У іншому випадку забезпечити всім дітям однаковий доступ до якісного профільного навчання буде важко».


Більше про концепцію, плани та перебіг реформи профільної середньої освіти читайте у спеціальному розділі на Порталі «Децентралізація» за посиланням: https://bit.ly/4bxvRRm



***

Проєкт DECIDE впроваджується ГО DOCCU та PHZH International Projects in Education за підтримки Посольства Швейцарії в Україні.


Останні публікації

bottom of page